BİMEN
ŞEN
1872 - 26.8.1943
Ermeni asıllı Bimen
Şen, Bursa’da doğmuştur. Babası Kazpar Dergazaryan olup rahip
idi. Ailesinde de mûsıkî meraklıları olan Bimen Şen’in
kardeşleride mûsıkî ile uğraşıyorlardı. Bimen Şen küçük
yaşlarda sesinin güzelliği ile dikkatleri çekti ve 8 yaşlarında
Bursa Ermeni Kilisesinde ilâhi okumaya başladı. Gün geçtikçe
adı yakın çevrede yayılıyordu.
Özellikle Bimen Şen’in
ilâhi okuduğu günler bu tavırlı ve etkileyici sesi dinlemek için mûsıkî sever Türkler de kiliseyi doldurmaya başladı. 3 yıl kadar
bu durum devam etti. O günlerde bir sebeple Bursa’ya gelen Hacı
Arif Bey, Bimen Efendi’nin sesini çok beğendi ve ondaki yeteneği
anladı. Ona bir iki eser geçti. Sonra da mûsıkîde ilerlemek
istiyor ise İstanbul’a gitmesi gerektiğini söyledi.
Bimen Şen, Hacı Arif
Bey’in kendisine yaptığı bu tavsiyeyi hiç unutmadı ve
ailesinin karşı koymasına rağmen 14 yaşlarında iken İstanbul’a
geldi. İlk günleri arayış içinde geçen Bimen Şen, parası
bitince sıkıntıya düştü ve tek çıkar yol olarak düşündüğü
kiliseye başvurarak ilâhi okumaya başladı. Bimen Efendi’nin
sesinden etkilenen bir banker onun hikâyesini de dinleyince hemen
yanında bir iş verdi. Böylece Ermeni banker ve kilise arasında
günlerini geçiren Bimen Şen, diğer zamanlarında da Türk Mûsıkîsini öğrenmeye gayret ediyordu. Bir süre sonra serbest
ticaretle uğraşmaya başlayan Bimen Şen, böylece maddi
sorunlarını halletti. Bir yandan sarraflık yaparken diğer
taraftan Rahmi Bey, Cemil Bey, Şevki Bey, Kanuni Hacı Arif Bey gibi
dönemin üstadları ile bir arada olup, onlardan yararlanmaya
çalışıyordu.
Bu yıllardan sonra Bimen
Şen, yapmış olduğu besteleri ile de ünlenmeye başladı. Hanende
olarak aranılan bir ses idi. Çok özel dinleyicileri vardı.
Süleyman Nazif, Bimen Şen’in okuyuculuğuna olan hayranlığını
şu beyitle ifade etmek istemiştir.
“Edebî nâzımdır
san’at-ı feryâdımızın
Öperiz ağzını hep
Bimen-i üstâdımızın„
Bimen Şen şarkı
formunun en önemli bestekârlarındandır. Fasıl mûsıkîsi üslubuna
uygun eserlerin yanısıra fevkalâde zevkli, klâsik şarkı
kurallarına uygun, lirik, melodik şarkıları da vardır. Bazı
şarkıları halk arasında özellikle fasıl mûsıkîsinde çok
tutmuştur. Bu tür eserlerinde farklı bir üslub hakimdir.Bimen Şen
için”Fasıl musıkisini ihya eden bestekâr “ demek yanlış
olmaz.O dönemlerde yapılan her türlü saz meclislerinde , her
kesime hitab edebilecek güzel eserlere sahib olan Bimen Şen’in,
çok üretken bir bestekâr oluşu da onun ayrı bir yönüdür.
Düzenli ders almayışı, belirli bir hocadan tam manâsıyla
yararlanmış olmaması bestekârlıkta onu belirli bir kişinin
etkisinden korumuş, adeta kendi üslubunu oluşturmuştur.
Atatürk döneminde de
zaman zaman Dolmabahçe Sarayı’nda Ata’nın huzurunda
okuyanlardan biri idi. Aynı zamanda o devir radyo icracılarındandı.
Bir gazete söyleşisinde şunları söylemiştir.”.........Altı
yüzden fazla eserim vardır.Bana en kuvvetli ilhamı en kuvvetli
güfte verir.Ben en güzel eserlerimi yatakta yaparım.En güzel
eserler içime gece yarıları uyandığım zamanlar doğar.Ömrümde
elime bir tek mûsıkî aleti almış değilim ve bestekâr olduğum
halde, tek nota bilmem. Şarkıları düm tek usulü ile besteler
sonra notistime yazdırırım. Ben hayatımı sarraflıkla, ticaretle kazandığım için, şarkılarımdan maddi bir çıkar
beklemedim. Ücret diye verilen altın keselerini çok defa geri
çevirmişimdir. Bir küskünlük, bana bu son altı seneyi piyasadan
uzak geçirtti. İşsizlik çektiğim bu yılları, satıp yiyerek
geçirdim.”
Bimen Şen 800’e
yakın eser bestelemiştir. Fakat bunların birçoğu kaybolmuştur.
Şamlı İskender, 220 civarındaki eserinin notasını
yayınlamıştır. Bunlar da ölümünden 10-15 yıl önceki
eserlerden seçildiği için son yıllarda bestelediklerini kapsamaz.
Bimen Şen, Şen soyadını
Kürdî’li Hicazkâr şarkısı “Yüzüm şen, hâtıram şen,
meclisim şen, mevkıim gülşen„ şarkısının çok sevilmesi
üzerine almıştır. Yaşadığı sürece bestekâr ve hanende
olarak çok sevilip sayılmıştır. 26 Ağustos 1943 yılında
öldüğünde büyük bir kalabalıkla beraber, Lem’i Atlı, Neyzen
Rıza Bey, Dürrü Turan, Sadeddin Kaynak, Artaki Candan, İbnülemin
Mahmud Kemal gibi zamanın önde gelen isimleri, onu Balıkpazarı
Ermeni Kilisesinde yapılan tören sonrası son yolculuğuna
uğurlamıştır. Feriköy Ermeni Mezarlığında yatmaktadır.
Bimen Şen’in 37
makamdan bestelediği 250 eser günümüze ulaşmıştır. Kürdî’li
Hicazkâr, Hicâz, Hüzzâm, Hüseynî ve Uşşâk makamlarını daha
çok kullanmış olup, 3 adet de marş bestelemiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder